Pranešimai spaudai

Grįžti į pranešimų sąrąšą Viskas  Politika  Verslas  Teisėtvarka  Kultūra  Sportas  
ELTA už šio pranešimo turinį ir kalbą neatsako.
2018-11-06 08:17:34

Vilniaus Dailės akademijos Telšių galerija

LIETUVIŠKA VERSIJA

 

ATSARGIAI! AŠ ESU KITAS - fotografijų paroda

2018.11.08 - 26, atidarymas 2018 m. lapkričio 8 d.  17:00 val. 

Vilniaus Dailės akademijos Telšių galerija Kęstučio g. 3, Telšiai, Lietuva   

 

VIDEOMENAS - vieša paskaita

2018 m. lapkričio 8 d.  16:00 val.

Vilniaus Dailės akademijos Telšių galerija Kęstučio g. 3, Telšiai, Lietuva   

 

 

Vilniaus dailės akademijos Telšių galerijoje atidaroma medijų menininko, kultūros ir medijų kritiko, Vilniaus Gedimino technikos universiteto Fundamentinių mokslų fakulteto Grafinių sistemų katedros profesoriaus dr. Remigijaus Venckaus fotografijų paroda, kurioje visuomenei pristatomi 2007 - 2018 m. sukurti vyrų aktai.

 

AUTORIUS APIE PARODOS IDĖJĄ. Teiginys, kad kūnas yra neatsiejama žmogaus dalis, daug kam gali atrodyti labai banalus, visiškai suprantamas ir neiškalbingas. Tačiau ar visada kūnas, kaip neatsiejama žmogaus dalis, yra patiriamas lyg įtvirtinta fundamentalija? Manau, kad labiausiai sutrinkama išgirdus, jog šis neatsiejamasis nuo savojo Aš yra seksualus, atakuojamas visokių, beveik gyvuliškų, seksualinių geismų ir konfliktų. Būtent toks kūnas, atsidūręs tarp savęs ir kito, yra tikrovės medžiaga skirta menui, dalyvaujanti kuriančiame konflikte ir aštrėjančiame geisme. Jis įspraudžiamas ir mano fotografijų cikluose Iš Vaikinų gyvenimo (2009-2013 m.), Pas močiutę kaime (2009-2010 m.), Pokalbiai apie meilę (2011 - 2013), Virtuvės Antropologija (2010), etc. Šiuose kūriniuose demonstruojamas vyro kūnas yra teksto dalis kuri, per savo pozą, santykį su vaizdinga (arba ne visai) aplinka pasakoja ne tik apie savo seksualumą, bet ir apie būtį, nostalgiją, tikėjimą, mirtį ir panašiai.

Mano kūryboje kūną galima suvokti kaip erdvinį tekstą, kuriuo atveriama ir tuo pačiu metu maskuojama daugiaprasmė istorija nesusieta vien tik su juo pačiu. T.y. pozuojantis kūnas nepasakoja apie save, iš jo sklindanti reikšmė negrįžta į jį. Tačiau pasitelkus žinojimą, reikšmė atsiveria kaip tolstanti, artėjanti link plataus kultūros tekstų tinklo ir niekad nepasiekiamo horizonto. Būtent toks kūnas regimas fotografijų cikle Aš esu kitas (2011 - 2018).

Sukurti fotografijų ciklą Aš esu kitas skatino skaityti ir sąmonėje įstrigę Biblijos fragmentai. Tačiau mano kūryboje šie fragmentai neiliustruojami. Kūno poza, gili ir tarsi viską ryjanti juoda spalva, bei pavadinimas žiūrovą perkelia į kitą, už Biblijos esantį tekstą. Vyro kūnas nuotraukose ir vyrų apaštalų rašyti tekstai (į kuriuos nurodoma tik pavadinimais) sutvirtina seksualaus, kūniško, geidžiančio vyro poziciją. Tačiau nedera manyti, kad aš savo kūriniais reiškiu priešpriešą tikėjimui ar Biblijai. Priešingai - aš esu tikėjime. Tačiau aš negaliu atsieti kūno seksualumo ir tikėjimo, kaip ir pats negaliu tikėti neturėdamas kūno&

Nors ir nenoriu sutikti, kad mano fotografija sugestijuoja homoseksualumą, tačiau visiškai numanau, kad šią sąsają ras ir tvirtai dėl jos piktinsis daugelis žiūrovų. Deja, žiūrovas piktinasi tik dėl savęs, pats to nesuprasdamas. Patikslinsiu žiūrovui: meno kūrinius, tokius, kokius regite parodoje, paskatino sukurti dabartinė tikrovė, į kurią gražinu kūrybinį rezultatą. Kūrybos akto metu aš tik užminiau mįslę. Parodoje manęs nebelieka. Kadangi žiūrovas kontaktuoja tik su kūriniu, bet ne su manimi, todėl būtų per ne lyg neapdairu ir kvaila jei vyriško kūno erotika būtų suvokiama kaip homoseksuali ir tuo pat metu siejama su autoriumi. Tačiau tokia įmanoma sąsaja rodo, kad tarp kūrinio ir žiūrovo yra tamprus ir ypač siauras atstumas. Vadinasi žiūrovas pabaigia kūrinį, o tuo pat metu ir save patį. Manęs (autoriaus) nebelieka, nes atstumas nepaprastai išsitempia. Iš žiūrovo kylantis pasipiktinimas homoseksualia erotika žymi jį patį, bet ne mane. Kūrinys tampa veidrodžiu, atspindinčiu pozityvią arba negatyvią žiūrovo poziciją homoseksualų atžvilgiu. Šiuo atveju tiek Jūs (žiūrovai), tiek Aš (autorius) esame kiti.

 

AKTŲ KŪRYBOS EVOLIUCIJA. 2007 m. prof. dr. R. Venckus pradėjo kurti vyrų aktų fotografiją. 2009 04 29 - 05 17 Fotografijos galerijoje Panevėžio mieste menininkas surengė pirmąją autorinę vyrų fotoaktų parodą - Tarp mūsų vyrų. Nors parodos tekste nebuvo propaguojamas homoseksualaus vyro kūnas, o specialiai keliama vyro kūno nuromantinimo arba eliminavimo dabarties kultūros produktuose problema, tačiau lyrinėse, estetizuotose kompozicijose galima buvo regėti specialiai formuojamus homoseksualaus kūno įvaizdžius. Regimos paslėptos nuorodas į homoseksualią meilę, intymų ir kasdieniam žvilgsniui neatvirą dviejų sekso partnerių prisilietimą. Gausios refleksijos pasipylusios Lietuvos spaudoje ne tik rodė visuomenės pasipiktinimą arba pasigėrėjimą kūriniais, bet ir atvėrė tam tikras Lietuvos socialiniame diskurse plytinčias piktžaizdes. Pakartotinai kontraversiškai vertinama paroda buvo surengta Kelmės krašto muziejuje (2010 01 18 - 02 20).

    Aktų fotografijomis susidomėjęs meno kritikas ir kuratorius Brighton'o universiteto (University of Brighton, Junktinė karalystė) ir Adomo Mickevičiaus universiteto (Adam Mickiewicz University, Lenkija) profesorius dr. Pawel'as Leszkowicz'ius menininką pakvietė sudalyvauti Lenkijos nacionaliniame muziejuje (Muzeum Narodowe w Warszawie) rengiamoje tarptautinėje parodoje ARS Homoerotica (2010 06). Vėliau muziejuje surengtame menininkų kūrybos apžvalgos vakare taip pat buvo pristatytas ir analizuotas asmeninis prof. dr. R. Venckaus kūrybos braižas. Didelio dėmesio ir plojimų sulaukė videofilmas Meilė (2009, 00:05:23). Parodos kuratorius pastebėjo, kad fotografijos ir videomeno kūriniuose gausu egzistencinės problematikos, o patrauklūs ir erotiški kūnai apgalvotai komponuojami buitinėje, jiems neskirtoje ir nebūdingoje, perkeltine prasme negražioje aplinkoje. Homoerotikoje akcentuojama nuogo, vyriško kūno legalumo problema kylanti homofobiškoje kultūroje. Čia kūnas virsta ne tik vizualinių geismų, bet ir vyriško pavidalo identifikavimo, seksualinės tapatybės ir tolerancijos kvestionavimo priemone. Apie Varšuvoje surengtą parodą ir keliones po Lenkiją prof. dr. R. Venckus sukūrė interneto meno kūrinį - Lenkijos dienoraštis. Tikriausiai dėl Lietuvoje sklandančių homofobiškų visuomenės nuotaikų dalyvavimas šiame renginyje nesusilaukė jokio Lietuvos kultūrinės spaudos dėmesio.

2013 m. liepos 13 d. Vilniaus kameriniame teatre atidaryta prof. dr. R. Venckaus paroda Aš esu kitas buvo pirmasis antrojo Baltijos parado už toleranciją renginys. 2014.01.09 - 21 jo autorinė paroda AnOther buvo surengta Maria Curie Sklodowska universiteto galerijoje Zajezdnia (Liublinas, Lenkija). 2017.04.05 - 30 autorinė aktų paroda Iš vaikinų gyvenimo dar kartą buvo surengta Panevėžio miesto fotografijos galerijoje. 2018 m. galima laikyti prof. dr. R. Venckaus sukurtų aktų retrospektyvos metais. Dešimties metų kūrybą pristatančio parodos jau buvo surengtos Kaune (2018.01.26 - 02.09) ir Šiauliuose (2018.02.02 - 13).

 

APIE PASKAITĄ. 2018 m. lapkričio 8 d.  16:00 val. Vilniaus Dailės akademijos Telšių galerijoje įvyks vieša prof. dr. Remigijaus Venckaus paskaita apie videomeną. Paskaita supažindina su šiuolaikiniame mene labai populiaria videomeno raida. Suteikiamos fundamentalios žinios, leidžiančios ne tik suprasti šios raiškos specifiką, bet į ją pažvelgti iš socialinių, technologinių bei geopolitinių perspektyvų. Meninės raiškos, idėjų ir technologijos sąsajos aiškinamos išskiriant eksperimentą, kuris ženklina ryšį su visa medijų meno, kultūros bei kino kūrybos raida. Paskaita iliustruojama gausiomis videomeno kūrinių ištraukomis, aptariamos garsiausios parodos, festivaliai ir žymiausi pasaulinio masto kūrėjai. Analizuojamos techninės priemonės, videomeno kūrybos tipai, estetinių sprendimų raida ir integracija plačioje šiuolaikinio meno kūryboje.

 

APIE AUTORIŲ. Prof. dr. R. Venckus yra medijų meno ir kultūros tyrinėtojas, medijų menininkas. 2014 m. Vilniaus dailės akademijoje ir Lietuvos kultūros tyrimų institute apgynė humanitarinių mokslų daktaro disertaciją. Šiuo metu prof. dr. R. Venckus yra Vilniaus Gedimino technikos universiteto Fundamentinių mokslų fakulteto Grafinių sistemų katedros dėstytojas. Anksčiau dėstė Vytauto Didžiojo, Vilniaus, Kazimiero Simonavičiaus, Šiaulių universitetuose ir Vilniaus dailės akademijoje. Yra 18-os mokslo straipsnių, 5-jų mokslo pranešimų skelbtų tarptautinėse konferencijose ir 20-ies - skelbtų respublikinėse mokslo konferencijose autorius.

Prof. dr. R. Venckus dažniausiai kuria fotografijos meną. Pagrindinė kūrybos tema: atmintis, laikas ir individuali patirtis bei vyriško kūno bei seksualumo interpretacijos. 2010 m. atstovavo Lietuvą tarptautinėje erotinio vizualiojo meno parodoje Lenkijoje. Surengė 46 autorines parodas Lietuvoje ir 4 užsienyje.

Lietuvoje prof. dr. R. Venckus yra žinomas kaip medijų kultūros ir meno kritikas, recenzuojantis šiuolaikinio meno parodas ir rašantis apie tapybą, fotografiją ir videomeną. Jo parengtos Kritinės recenzijos apie žinomus Lietuvos ir Vakarų pasaulio menininkus lydi parodas ne tik Lietuvoje, bet ir Danijoje, Lenkijoje, Rusijoje, Latvijoje, etc. Jis taip pat yra 327 kritikos straipsnių - recenzijų apie meną ir kultūrą autorius.

 

MENININKO KONTAKTAI

Menininko kontaktai: remigijus@venckus.eu

Asmeninė svetainė: www.venckus.eu

Autorinių tekstų archyvas: www.culture.venckus.eu

Autorinių seminarų svetainė: www.seminar.venckus.eu

Fotografijų komercijos svetainė: www.foto.venckus.eu

INTERVIU apie kūrybą: http://culture.venckus.eu/interviu/ (žiūrėta 2018-01-02).

 

ORGANIZATORIAI IR PARTNERIAI

Renginį organizuoja: Vilniaus Dailės akademijos Telšių galerija Kęstučio g. 3, Telšiai, Lietuva

Galerijos vadovė: Giedrė Žeimytė-Jurkuvienė, mob. 8 610 348 53 , el. p. giedre.jurkuviene@vda.lt

Parodos partneris: Vilniaus Gedimino technikos universitetas.




 
Bendrinti