Pranešimai spaudai

Grįžti į pranešimų sąrąšą Viskas  Politika  Verslas  Teisėtvarka  Kultūra  Sportas  
ELTA už šio pranešimo turinį ir kalbą neatsako.
2018-11-08 14:12:54

Fiskalinių rizikų švieslentė: nėra erdvės prisiimti daugiau įsipareigojimų, būtina ir toliau kaupti rezervus

  

    PRANEŠIMAS SPAUDAI        
    2018 m. lapkričio 8 d.        
    Fiskalinių rizikų švieslentė: nėra erdvės prisiimti daugiau įsipareigojimų, būtina ir toliau kaupti rezervus     
Valstybės kontrolė, vykdydama nepriklausomos fiskalinės institucijos funkcijas, atliko 2019 m. valdžios sektoriaus biudžetų projektų vertinimą ir pateikė Seimui išvadą. Fiskalinės institucijos vertinimu, struktūrinis valdžios sektoriaus deficitas 2018 m. sudarys 0,5 proc. BVP ir bus mažesnis už vidutinio laikotarpio tikslą, kuris siekia 1 proc. BVP deficitą. Todėl, rengiant 2019 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, struktūrinio postūmio užduotis pagrįstai nenustatyta.
Fiskalinės institucijos vertinimu, Lietuvos fiskalinė politika gerina kryptį, tačiau išliks prociklinė: formuojamos fiskalinės erdvės nepakanka, kad nuosmukio metu būtų galima vykdyti anticiklinį ekonomikos skatinimą ar bent neutralią fiskalinę politiką. Būtina apsispręsti, kokio dydžio minimalų fiskalinį rezervą Lietuva turi sukaupti ir (ar) kiek ciklinių pajamų skirti skolai mažinti. Fiskalinė institucija, kaip ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO), pabrėžia optimalios skolos lygio, fiskalinės erdvės apsibrėžimo bei veiksmų jai sukurti reikalingumą.
„Pagal suplanuotus 2019 m. valdžios sektoriaus biudžetų projektus nėra erdvės prisiimti daugiau įsipareigojimų, didinančių išlaidas ar mažinančių pajamas. Jei būtų prisiimta papildomų ilgalaikių įsipareigojimų, tai jie turėtų būti kompensuojami naujomis priemonėmis, užtikrinančiomis ilgalaikį tvarų pajamų šaltinį", - teigia Valstybės kontrolės Biudžeto politikos stebėsenos departamento direktorė Asta Kuniyoshi.
Fiskalinė institucija sudarė fiskalinių rizikų švieslentę. 2017-2019 m. dauguma makroekonominių rodiklių rodo žemą fiskalinės rizikos lygį, bet augantis struktūrinis valdžios sektoriaus deficitas ir žemas sukauptų lėšų Rezerviniame (stabilizavimo) fonde lygis signalizuoja atitinkamai vidutinę ir aukštą riziką.
Be to, dėl 2019 m. projektuojamo valstybės biudžeto deficito, siekiančio apie 800 mln. eurų, nominali valstybės skola atitinkamai didės. 2019 m. valdžios sektoriaus perviršis nemažins valstybės skolos, bet jį planuojama kaupti rezervuose. Pasak Fiskalinės institucijos, santykinė, procentais BVP išreikšta, skola išliks stabili dėl palankaus ekonomikos augimo ir žemos palūkanų normos skirtumo.
Fiskalinė institucija dar 2017 m. rudenį atkreipė dėmesį, kad pagal EBPO gerąją praktiką kartu su valdžios sektoriaus biudžetų projektais turėtų būti parengiamas ir vadinamasis biudžetas piliečiams: dokumentas, kuriame glaustai, suprantama kalba, yra pateikiama informacija apie biudžetą. Vyriausybė pirmą kartą kartu su 2019 m. valdžios sektoriaus biudžetų projektais parengė ir pateikė piliečiams skirtą biudžetą - dokumentą „2019 m. biudžetas glaustai". Apie piliečių biudžetą Valstybės kontrolė kvies diskutuoti konferencijoje „Signals".

    
    
Komentarams:
Asta Kuniyoshi
Biudžeto politikos stebėsenos departamento direktorė,
tel. (8 5) 204 76 58, el. p. asta.kuniyoshi@ifi.lt

   
 




 
Bendrinti