Pranešimai spaudai

Grįžti į pranešimų sąrąšą Viskas  Politika  Verslas  Teisėtvarka  Kultūra  Sportas  
ELTA už šio pranešimo turinį ir kalbą neatsako.
2019-04-18 10:59:16

TĖVYNĖS SĄJUNGOS – LIETUVOS KRIKŠČIONIŲ DEMOKRATŲ PREZIDIUMO POZICIJA DĖL GEGUŽĖS 12 D. RENGIAMŲ REFERENDUMŲ

 

 

 

 

 

 

 

2019-04-16

Vilnius


 

Lietuvos Respublikos Konstitucija yra pamatinės reikšmės Lietuvos demokratinę santvarką, nepriklausomybę, teisės viršenybės principą, žmogaus teises ir laisves, euroatlantinę geopolitinę orientaciją bei pagrindinius politinės sistemos veikimo principus įtvirtinantis bei garantuojantis dokumentas. Todėl bet kokie siūlomi pokyčiai Konstitucijoje turėtų būti ypač atidžiai pasverti, viešai ir išsamiai aptarti bei geriausia, kad jie būtų inicijuojami tik tada, kai dėl jų būtų rastas platus visų politinių jėgų bei visuomenės sutarimas.

Daugelis skaudžių istorinių pavyzdžių bei paskutiniu metu stebimas BREXIT procesas Jungtinėje Karalystėje parodo, kaip pavojinga pasiduoti populistinėms, siauroms, visuomenę supriešinančioms, manipuliacinėms, pseudo-demokratinėms iniciatyvoms, į kurias neretai įsikiša bei stengiasi paveikti ir nedemokratiškos, priešiškos šalys bei režimai.

Todėl ypatingos skubos tvarka, be aiškesnių argumentų ir be platesnių diskusijų visuomenėje, nepaisant teisės ir politikos mokslų ekspertų kritiško vertinimo, Seimo valdančiosios daugumos priimtą sprendimą kartu su Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų pirmuoju turu rengti ir privalomąjį referendumą dėl Konstitucijos pakeitimo, kuriuo sumažinamas Seimo narių skaičius nuo 141 iki 121, vertiname neigiamai, kaip ypač pavojingą Lietuvos demokratijai iniciatyvą bei precedentą.

Valdančiosios daugumos siūlomas sprendimas sumažintų demokratinį Lietuvos žmonių atstovavimą, atitolintų Seimo narius nuo piliečių, o neskaidrioms interesų grupėms būtų lengviau daryti poveikį mažesniam Seimo narių skaičiui.

Todėl šią iniciatyvą keisti Lietuvos Respublikos Konstituciją vertiname kaip valdančiosios daugumos siekį manipuliuojant žmonių jausmais bei neretai pagrįstai  kritišku piliečių požiūriu į Seimo institucijos darbo kokybę, siekti siaurų politinių tikslų - pasinaudojant referendumu pritraukti papildomų rinkėjų balsų valdančiosios daugumos remiamam kandidatui į Lietuvos Respublikos Prezidentus Sauliui Skverneliui. Tą akivaizdžiai rodo valdančiųjų inicijuoti referendumo kartelės, trukmės ir datos kaitaliojimai, matant sociologinių tyrimų duomenis, kad kandidatui į Prezidentus Sauliui Skverneliui yra sudėtinga patekti į antrąjį rinkimų turą ir todėl derinant referendumų datą su pirmuoju turu. Dalis šių nutarimų priimti pažeidžiant teisėkūros principus bei jau buvo pripažinti antikonstituciniais. Panašios strategijos laikėsi LDDP 1996 m., matydama gresiantį pralaimėjimą, kartu su Seimo rinkimais inicijavusi nesėkme pasibaigusį referendumą dėl Seimo narių mažinimo.

Todėl raginame Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų narius, rėmėjus ir rinkėjus ignoruoti šią Ramūno Karbauskio skubiai ir vienasmeniškai inicijuotą Sauliaus Skvernelio sunkumus patiriančios prezidentinės kampanijos “gelbėjimo operaciją” ir nedalyvauti šiame referendume, rinkimų apylinkėse atsisakant pasirašyti ir neimant šio referendumo biuletenio.

Apgailestaujame, kad toks manipuliatyvus valdančiosios daugumos referendumo instrumentų naudojimas savo egoistiniams politiniams tikslams pasiekti diskredituoja pačią referendumų idėją bei kenkia ir kartu rengiamam referendumui dėl Konstitucijos pataisos dėl Lietuvos Respublikos pilietybės išsaugojimo įgyjant kitos europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus atitinkančios valstybės pilietybę.

Įvertinus, kad TS-LKD ir jos atstovai Seime jau bene du dešimtmečius siekia Pilietybės įstatyme įteisinti išplėstą ir nediskriminuojančią teisę į Lietuvos Respublikos pilietybės išsaugojimą kai įgyjama kitos šalies, atitinkančios euroatlantinės integracijos kriterijus, pilietybė: buvo parengti ir net Seime priimti tai sprendžiantys įstatymai, tik vetavimai ar neigiamos Konstitucinio teismo išvados neleido jiems įsiteisėti, buvo parengti kreipimaisi į Konstitucinį teismą tikintis, kad jis gali pakeisti pirminį dvigubos pilietybės nediskriminaciniam įteisinimui nepalankų Konstitucijos aiškinimą. Kai visi šie veiksmai neleido pasiekti norimo rezultato, akivaizdu, kad yra likęs vienintelis kelias – Konstitucijos keitimas referendumu.

Todėl pasisakome už tai, kad Konstitucijos 12 straipsnis būtų pakeistas taip, kaip pasiūlyta referendumo iniciatyvoje: “Lietuvos Respublikos pilietybė įgyjama gimstant ir kitais konstitucinio įstatymo nustatytais pagrindais. Lietuvos Respublikos pilietis pagal kilmę, įgijęs konstitucinio įstatymo nustatytus Lietuvos Respublikos pasirinktos europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus atitinkančios valstybės pilietybę, Lietuvos Respublikos pilietybės nepraranda. Kitais atvejais Lietuvos Respublikos pilietis negali būti kartu ir kitos valstybės pilietis, išskyrus konstitucinio įstatymo nustatytas išimtis. Pilietybės įgijimo ir netekimo tvarką nustato konstitucinis įstatymas” ir raginame Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų narius, rėmėjus ir rinkėjus dalyvauti šiame referendume ir balsuoti už (“Taip”) šią teikiamą Konstitucijos pataisą.

 

 

 

 

TS-LKD  Pirmininkas                                                                                                 Gabrielius Landsbergis

 




 
Bendrinti